dimecres, 23 de febrer del 2011

Dimarts 8 de Febrer de 2011: En començar el nou semestre estic alegre i il·lusionada!


ACTIVITAT 1: COMENCES UNA NOVA ASSIGNATURA, QUINA ÉS LA TEVA SENSACIÓ?, QUINES EMOCIONS ET DESPERTA?

1. Presenta’t i digues la sensació/emoció i el perquè. Pots relacionar-la amb una manifestació física al teu cos.

Avui ha estat el primer dia de classe del segon semestre del segon any de carrera. Només hem tingut un cap de setmana per desconnectar dels exàmens i començar de nou, però estic molt contenta i il·lusionada. D’una banda, perquè els exàmens del primer semestre m’han anat bastant bé i de les notes que sé les tinc totes aprovades i amb bona nota i, d’altra banda, perquè les assignatures d’aquest semestre m’han sorprès molt favorablement.

En especial les assignatures de Representació escènica en l’escola infantil perquè m’agrada molt el teatre i penso que serà un aprenentatge molt útil i significatiu de cara a l’exercici de la professió de docent que podrem posar en pràctica amb els infants, l’assignatura d’Educació corporal i musical del mestre perquè treballarem el cos, l’activitat física i els hàbits saludables tan importants de començar a incorporar ja des de ben petits i, per últim, l’assignatura de Desenvolupament i educació socioemocional en la primera infància perquè penso el tema de les emocions, sobretot a la professió per a la que ens estem format, és molt important, ja que ensenyar al nens a transmetre el que senten i a posar-li nom és un aprenentatge fonamental durant aquestes edats.

En definitiva, puc dir que les meves emocions al començament del curs són d’alegria, d’il•lusió i amb ganes de començar perquè penso que, en general, les assignatures d’aquest semestre no seran tan magistrals com altres que hem tingut i mantinc unes expectatives altes en vers aquestes, perquè penso que permetran una major interacció i participació per la nostra part.

2. Col·loca-la en el quadre d’emocions que trobaràs al tema de les emocions. Explica el perquè de la teva elecció.

És per tot això, que puc situar aquests primers sentiments a l'apartat de les emocions positivis del quadre de les emocions. Aquest coincideix amb el sentiment d’alegria i que diu així: “per que sempre que sento alegria em sento bé, sempre m’implica coses bones”. He elegit situar els meus sentiments a aquest quadre perquè en primer lloc, l’alegria i la il·lusió són sentiments positius i, en segon lloc, perquè aquesta alegria em produeix satisfacció i fa que anímicament estigui contenta i feliç la qual cosa em dona una visió més positiva d'allò que faig.

D’altra banda, en quant a les emocions de les meves companyes durant el període que acabem d’iniciar he de dir que són les següents:

-Dámaris: Contenta i tranquil·la, la sensació amb el professor molt bona.
-Danae: amb recel no sap que es trobarà el proper semestre
-Susana: Angoixada pel començament de noves assignatures que no sabran com seran. A més pel horari.
-Ana Marina: Bé, tranquil·la, amb ganes, ja que com ha acabat els exàmens ha sentit un descans.
-Sílvia: Transició. Per una banda tranquil·la perquè comencem un nou semestre però per altra banda intranquil·la perquè no ha pogut tancar l’anterior semestre.
-Nuria: Il·lusionada per saber com seran les noves classes i amb l’esperança de que la metodologia canviï.

ACTIVITAT 2: QUINES SÓN PER A TU LES EMOCIONS PRIMÀRIES, AQUELLES QUE ENS AJUDEN A PRESERVAR L'ESPÈCIE.

1. Identifica-les i intenta definir-les.

-Individualment:
Segons la meva opinió, les emocions primàries serien les següents:

1.Alegria: és la emoció que et garanteix benestar interior. Et fa estar en un estat d’ànim més content la qual cosa fa que afrontis els problemes d’una manera més positiva.
2.Seguretat: tenir seguretat afectiva és molt important, ja que és la que et permet descobrir i explorar el món que t’envolta. Només sobre una base segura el nen podrà aprendre.
3.Tristesa: la tristesa és la emoció contrària a l’alegria per tant si una és important, l’altra també ho és, ja que la tristesa et permet expressar sentiments més negatius. Una persona també ha de poder plorar i estar trist. Això també és símptoma de benestar emocional.
4.Ràbia: la ràbia també considero què és una emoció primària, ja que permet a l’individu manifestar les seves frustracions. Si sabem controlar aquesta emoció en el moment just i de la manera justa, també és un símptoma de benestar emocional.
5.L’amor: Aquesta emoció, a banda de sentir-nos estimats i part d’un grup, és la que permet la supervivència de l’espècie a través de l’amor entre dues persones.

-Petit grup:
Les meves companyes han comentat que per elles, les emocions primàries serien l’alegria, la seguretat i l’amor (en les quals hem coincidit), benestar, confiança, etc. En general,en coincidit bastant.

-Gran grup:
Una altra emoció primària que vam comentar posteriorment amb tot el grup-classe i que jo no vaig pensar, és la por. La por és una emoció necessària, ja que si no tenim aquesta no actuaríem.

També hem comentat que l’amor és “l’emoció mare”. Les emocions primàries són les més innates. Els nens interactuen somrient però això és una reacció (pot tenir alegria) el nen va interactuant i ho va integrant com una situació de benestar. Per tant, l’alegria és present a totes les cultures encara que les manifestacions puguin ser diferents. Nosaltres hem de treballar per aprendre a mostrar i transmetre les nostres emocions sense por al què diran o si està socialment acceptat com ara que un home plori.

També ens hem platejat la pregunta que si una emoció és primària i contribueix al manteniment de la espècie, podríem dir que és negativa o positiva? Totes compleixen la mateixa funció, però a nivell fisiològic desenvolupa característiques positives o negatives. Podem distingir la funcionalitat que no podem dir si és positiva o negativa, però per altra banda està la reacció somàtica i emocional que es produeix al nostre cor.

La tristor és indispensable pel dol i has de poder identificar que tens aquesta emoció. Allò que socialment és acceptat, podem sentir... i segons en qui (plorar: acció, reacció, conseqüència...) Ex. La depressió fins fa poc era molt mal vista (si estàs deprimit és perquè vols); El plor (només ploren les dones...).

2. Contrasta-les amb la lectura del capítol: l’Alquímia de les emocions i la informació aportada en les presentacions del tema.

Contrastant les emocions primàries que vaig identificar jo en un primer moment amb les explicacions donades pel professor a través dels Powers points de presentació del temari i les lectures llegides a posteriori com ara "l'Alquímia de les emocions" o “El desarrollo del apego durante la infancia”, puc dir que vaig identificar correctament 4 de 5: l'alegria, la tristesa, la ràbia i l'estima a la que jo vaig anomenar "amor". A més a més, cal destacar que jo vaig identificar la seguretat com una emoció. No obstant això, ara puc dir que no ho és, ja que es tracta d'un sentiment o estat de protecció imprescindible de supervivència, però que en aquest cas no seria correcte identificar-ho com a una emoció. Per tant, l'emoció primària que em faltava era la por. Aquesta es considera de primer ordre, perquè sense ella no actuaríem els éssers humans en cas d'amenaça.

D'altra banda, en quant a les definicions que vaig realitzar, he de dir que m'he aproximat de manera acertada a la definició acceptada de cada emoció.


Finalment, a la sessió d'avui, hem vist un Power Point sobre les emocions principals i els elements bàsics que les composen. Aquets són els següents: l'estima, què és l'emoció mare; la por; la ràbia; la tristor; i l'alegria. De tots els, m'agradaria destacar l'estima perquè m'ha cridat molt l'atenció el fet que sigui l'EMOCIÓ MARE. Això vol dir que és aquella a partir de la qual surten totes les altres. Al final d'aquesta presentació, apareix una taula a mode de resum on apareix de manera molt clara l'objectiu, una apreciació, la tendència d'acció i la funció de les emocions que hem tractat.

Deures pel proper dia: Què és l’emoció?

-Individualment:
Segons la meva opinió, l’emoció és un sentiment que es manifesta a través de l’estat anímic i les expressions facials que mostren si una persona està alegre, trista, insegura, enamorada, etc. Per tant, l’emoció és un estat individual de cada persona i que pot canviar segons els factors ambientals.

-Definició del diccionari:
Les emocions són fenòmens psicofisiològics que representen maneres d'adaptació a certs estímuls ambientals o d'un mateix. Psicològicament, les emocions alteren l'atenció, fan pujar de rang certes conductes guia de respostes de l'individu i activen xarxes associatives rellevants en la memòria. Des del punt de vista fisiològic, les emocions organitzen ràpidament les respostes de diferents sistemes biològics, incloses les expressions facials, els músculs, la veu, l'activitat del *SNA i la del sistema endocrí, a fi d'establir un mitjà intern òptim per al comportament més efectiu.

La pàgina d’on he tret la definició és la següent:
http://es.wikipedia.org/wiki/Emoci%C3%B3n


AMPLIANT L'HORITZÓ...

Cercant informació per Internet, he trobat les següents pàgines web que m'han semblat bastant interessants pels següents motius:

-http://www.innatia.com/s/c-motivacion-personal/a-que-son-las-emociones.html
Aquesta pàgina m'ha semblat interessant perquè tracta aspectes com ara: què són les emocions; d'on provenen; diferència entre emoció i sentiment; i cóm evitem sentir les emocions.

-http://www.autoestima-y-exito-personal.com/que-son-las-emociones.html
He seleccionat aquesta pàgina perquè crec que és molt completa i que tracta aspectes molt interessant com ara: què són les emocions; per a què serveixen; l'autoestima; els sons; l'èxit personal, entre d'altres.

-http://www.biopsychology.org/biopsicologia/articulos/que_es_la_emocion.htm
He seleccionat aquesta pàgina perquè és una mica més científica i així puc treure una explicació una mica més científica a tots aquests aspectes.

-http://www.inteligencia-emocional.org/articulos/lasemocionesysecundarios.htm
Per últim, he seleccionat aquesta pàgina tracta no només les emocions primàries, sinó també les secundàries amb les seves respectives varietats de manifestacions. A més a més, proposa una definició d'emoció diferent a totes les altres que he llegit i que m'ha cridat molt l'atenció. Aquesta és la següent: "Las emocions son respuestas físicas controladas por el cerebro que permitieron sobrevivir a organismos antiguos en entornos hostiles y procrear".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada