dimarts, 15 de març del 2011

Dimarts 15 de Març de 2011: "L'escola ha de ser una olla provocadora d'emocions significatives en l'infant..."



A la sessió d'avui de l'assignatura de Socioemocional hem vist un Power Point titulat "L'escola i el treball de les emocions". Alguns dels aspectes que podem destacar són els següents:

- La imatge d'infant com a ésser capaç, actiu, potent, autònom, curiós, investigador, creatiu.
- La importància de La família com a companya de viatge en la confiança. És a dir, l'escola ha de fer sentir a la família part de la comunitat educativa tenint en compte i posant en valor la seva opinió.
- L'equip educatiu com a model per al creixement emocional dels nens. Importància de crear uns lligams d'ajuda i compromís entre l'equip educatiu per servir de model a l'infants.
- Importància de la figura del mestre com a referent afectiu i de seguretat de l'infant dins l'àmbit escolar.
- Educar les emocions suposa: coherència entre el que es fa i es demana; límits clars; afecte; distància; hàbits; reflexió (parar per pensar i pensar per avançar); optimisme ("Nada sin Alegria", Malaguzzi).
- El grup clase com a element fonamental per aprendre a viure en societat.“L’escola és com una societat en petit on es reprodueix tot el que està a fora d’allà”.

Finalment, m'agradaria destacar en referència a aquest darrer punt, una frase que m'ha cridat molt l'atenció i que dóna nom a l'entrada d'avui: "L'escola ha de ser una olla provocadora d'emocions significatives en l'infant". Crec què és molt interessant tenir això en compte perquè en el dia a dia de l'aula sorgeixen conflictes, aprenentatges, descobriments i successos en general que omplen de vida i alegria l'escola. És per això, que penso que aquesta metàfora de l'olla provocadora d'emocions significatives per l'infant defineix molt bé el fet que contínuament a l'escola sorgeixen esdeveniments que ens poden servir per treballar d'una manera espontània les emocions, aspecte que considero de suma importància durant aquestes edats.

A continuació, Iñaki ens ha mostrat una cançó infantil molt emotiva que m'agradaría mostrar-vos. Es titula "Paff el drac màgic".




ACTIVITAT ESCOLA 2: Escolta el vídeo de Paf el drac màgic i fes un comentari personal de la seva lletra, tenint com a referent el que hem treballat fina ara a l’assignatura.

Tal i com podem veure, la cançó "Paff el drac màgic" amaga baix aquestes metàfores la història d'un pare (drac Paff) que té una relació mot especial amb el seu fill (el nen). El pare és el seu model de referència i la persona amb qui ha establer un víncul afectiu segur. Ell li acompanya per tot arreu, juga amb ell, li dóna protecció quan té por i espanta tot allò que li vulgui fer mal. Gràcies a aquest vincle el nen pot descobrir, esplorar, conèixer autònomament i en definitiva crèixer, partint d'un referent segur i de confiança. Però arriba un dia en que el nen es fa gran i el pare l'ha de deixar partir i formar la seva família, la qual cosa moltes vegades està vinculat amb la mort del pare.

Aquesta cançó, m'ha produït tristesa i melancolía. Tristesa perquè al final el drac s'en va plorant al fons del mar perquè el nen l'ha deixat, i melancolía perquè em fa pensar en la meva infantesa i en que tot acaba algún dia...

Segons el meu parer, aquesta cançó treballa de manera molt conscient la separació i la importància del dol per superar les pèrdues, transmetent els sentiments per tal de poder assumir-lo i acceptar-lo finalment. Crec que el docents han d'ajudar i ensenyar als infants a transmetre allò que senten i pensen perquè els ajudarà a ser-ne conscients i poder regulars les seves emociones. A més a més, això evitarà possibles malalties mentals i emocionals de més grans. El que vull dir, és que hem de ser conscients que per exemple la mort és present i que no podem negar-la o fer com si no existís per tal d'evitar el sofriment dels infants perquè això farà que a la llarga sufreixin encara més. Jo penso que tot això no es pot deixar de treballar des de l'escola perquè forma part de la vida i com a tal mereix una especial atenció.Finalment, dir que escoltar aquesta cançó tan emotiva i bonica, m'ha inspirat per mostrar-vos una altra que escoltava jo quan era petita que m'agradava molt i encara a vui dia em continua agradant! La cançó es titula "Mi muñeca de trapo" i l'he treta d'un cassette una mica antic que venia amb un llibre de lectures per llegir durant les vacances d'estiu.

Aquesta cancó tracta sobre una nena que de petita tenía una pepa de tela però amb el temps, mentre la nena s'anava fent gran, la pepa cada vegada estava més vella i bruta. És per això, que la seva mare volía desfer-se d'ella i perquè pensava que la seva filla ja era gran i no la necessitava. No obstant això, la nena la volía tenir perquè, encara que s'havía fet gran, ara era ella qui la volía cuidar per les nits tal i com la pepa havía fet amb ella quan era petita.

Com podem veure, és una cançó molt emotiva que transmet moltes emocions (a mi personalment em produeix molta tristesa). La nena no es vol despendre's del seu objecte de confiança perquè li dóna molta seguretat. D'aquesta manera, la cançó treballa d'alguna manera el dol per la separació i la pèrdua, així com el fet d'anar creixent i fer-se gran.

Per escoltar la cançó, he realitzat un power point a on he adjuntat l'audio. Aquí el teniu, espero que us agradi!

Mi muñeca de trapo_Nieves Tobaruela


View more presentations or Upload your own.



AMPLIANT L'HORITZÓ...

- Beneficis de la música a l'etapa d'infantil.

En referència a tot el que hem tractat anteriorment, m’agradaria fer un petit comentari sobre la importància de treballar la música amb els infants i, més concretament, a la primera etapa del sistema educatiu; infantil.

Com ja sabem, la música és un element fonamental, ja que entre els beneficis d’aquesta pràctica, podem destacar els següents:

- Ajuda a desenvolupar l’autonomia de l’infant, ja que li ajuda a assumir la pròpia cura.
- La música té la característica d’apropar a les persones. La comunicació i relació entre les persones és més harmoniosa. Per tant, afavoreix les relacions socials.
- La música dona seguretat i confiança, ja que comparteixen un clima de confiança en que es senten segurs i compresos.
- Durant l’etapa d’alfabetització, els nens es veuen més estimulats a través de les cançons infantils perquè les síl•labes són rimades i repetitives, i van acompanyades de gestos, la qual cosa els ajuda a entendre millor el seu significat.
- La música també incideix de manera positiva en la memòria de l’infant per a l’aprenentatge d’idiomes i afavoreix el desenvolupament de la lògica en l’àrea de matemàtiques.
- Millora l’expressió corporal de l’ifant. Es produeix un major control i coordinació rítmica del cos. Per tant, millora la mobilitat i psicomotricitat de l’infant, ja que sincronitzen el moviment amb el ritme.
- Ajuda al desenvolupament intel·lectual, auditiu, sensorial, de la parla i motriu, en una etapa en la que el nen comença a expressar-se de múltiples maneres.
- Estimula les connexions del cervell, ja que l’infant es troba en un ambient ric en estímuls.
- Afavoreix la pronuncia, ja que practica el llenguatge al repetir les cançons, alhora que expandeix el seu vocabulari.
- Estimula la creativitat de l’infant, ja que els fa més sensibles a qualsevol tipus d’art.
- La música ajuda a reconèixer, expressar i gestionar les pròpies emocions i sentiments.
- És una forma lúdica d’aprendre per la qual cosa afavoreix la motivació.
- La música és un element fonamental per al desenvolupament afectiu, ja que es sol associar una cançó amb un moment afectiu.
- La música crea rutina la qual cosa és fonamental a aquestes primeres edats per a garantir la seguretat emocional de l’infant perquè els ajuda a preveure i anticipar-se al que vindrà després.
- Desenvolupa un fort vincle afectiu, la qual cosa contribueix a la seva intel·ligència emocional.

En definitiva, la música és un dels estímuls més efectius a l'hora d'afavorir l'evolució i l'aprenentatge, tant psíquic com físic, dels nens, alhora que viuen una experiència lúdica i dinàmica amb la que gaudir mentre aprenen.

Per mor d’això, m’agradaria mostrar-vos un pàgina web que he trobat a Internet, que exposa tot un recull de Cançons per als Infants a càrrec de l’autora Maite Tarragó. Crec que aquesta és una pàgina que tota mestra d’infantil ha d’incloure en el seu repertori d’activitats per tal de treballar amb els infants, ja que podrà ser molt útil de cara a la nostra futura feina.

La Pàgina web recomanada és la següent:
-http://www.iesronda.org/professor/mtarrago/canconer/canconer.htm

La bibliografia emprada per realitzar la ressenya és la següent:
-http://www.guiainfantil.com/servicios/musica/beneficios.htm
-http://www.cosasdebebes.com/beneficios-de-la-musica-para-los-ninos/
-http://www.webdelbebe.com/primeros-pasos/importancia-de-la-musica-en-los-ninos.html
-http://www.eduquemosenlared.com/es/index.php/articulos-maestros/133-importancia-musica-inicial
-http://www.conmishijos.com/expertos-familia/beneficios_de_la_musica_en_los_ninos/113

1 comentari:

  1. Nieves!! M'agrada molt aquest power point que has fet i la cançó que has posat! Com dius, em pareix que treballa, com la cançó del Paff, el moment de la separació i la ruptura quan un nen creix. Segueix aportant així les teves idees i experiències que ens enriquim molt, de veritat! Ja saps que a mi m'agrada conèixer detalls de les altres persones, aquells detalls quotidians. Ànim que ho fas molt bé! Vagi bé! ;)

    ResponElimina